Coppa d’Europa 2007

Was het een shit rally ?

Coppa d’ Europa 2007 door Ed Bijster

Na een schuchter begin in 2005 en een zeer succesvolle versie in 2006 durfde RREvents het dit jaar aan om 6 landen aan te doen in 3 dagen, waarbij voor ons geheel nieuwe gebieden werden bezocht.

RREvents probeert een rally te maken die anders is dan andere, wat terug te vinden is in de routeboeken en rallysystemen. Al eens een regularity gehad met zelf finish? In de Coppa 2007 ontbrak die maar hij kan er zomaar inzitten.

Tevoren kregen de deelnemers de benodigde kaartfragmenten thuis gestuurd, die vervolgens ingetekend moesten worden via een routebeschrijving die van internet kon worden gehaald. Dat was dus erg veel werk en menigeen zal zich daar op verkeken hebben. Daarnaast werd een routeboek uitgegeven met alle testjes, starts regularities en verbindingsroutes.

Op donderdagavond was er een documentencontrole en bleek al meteen de manier waarop de uitzetter ons op het verkeerde been probeerde te zetten. Bij de documentencontrole werd een bulletin uitgereikt waarop in een groot aantal gevallen de kortste route tussen twee opdrachten werd gewijzigd in de een na kortste. Diegenen die de documentencontrole hadden uitgesteld tot de vrijdagmorgen werden dus onaangenaam verrast, wij konden ’s avonds in het hotel opnieuw aan de slag. Bovendien waren er relatief veel deelnemers die zich niet bij de starttafel hadden gemeld waardoor ze bulletin 2 misten. Ze hadden al veel geluk want bij andere rallies wordt je dan geacht niet te zijn gestart met als gevolg verval van resultaat van die dag en maximale strafpunten. Voortaan dus even bij de start binnen kijken!

De eerste dag was de dag van de proefjes, 7 test op verkeersvrije wegdelen waar naar hartelust kon worden gegast. Door een enkeling iets te enthousiast want test 5 verviel doordat een equipe daar verongelukte. Gelukkig liep dit voor de deelnemer relatief goed af. De eerste dag bracht ons via een klein stukje Nederland, vervolgens Belgie, Duitsland en Luxemburg naar een late finish in Duitsland.

RREvents maakte wel een kwalitatief hoogwaardige horeca waar bij zowel de lunch als de finish. Prima locaties, goed eten. Alleen duurde de lunch erg lang met 1,5 uur. De uitleg van RREvents is wel begrijpelijk omdat je tot 30 minuten te laat mag binnenkomen, dan moet tanken en ook nog moet lunchen maar ook dat de marschals zowel in de ochtend als in de middag langs de route staan en de tijd moeten hebben om te lunchen en van locatie te wisselen.

De proefjes zijn altijd weer leuk om te doen en wij slaagden daar probleemloos in. Aangekomen bij proef 6 zagen we enkele Rohac leden die we niet voor ons verwacht hadden. Zij hadden het routeboek fier opengeslagen bij test 5 en wij waren verheugd hen te kunnen informeren dat ze inmiddels al bij test 6 waren beland en dus de route naar test 5 hadden gemist. Omdat test 5 was vervallen kwamen deze deelnemers ook hier met de schrik vrij, er werd niet bestraft voor het niet rijden van de juiste route. Persoonlijk vond ik dit in de categorie typisch en speciaal vallen, maar dat hoort een beetje bij deze rally. Het had wel als resultaat dat deze equipes de volgende ochtend boven ons geeindigd waren, maar dat kwam natuurlijk primair doordat wij controles hadden gemist die wel meetelden en die zij wel hadden.

Dag 2 was de dag van de TC’s en met name in de ochtend moest je niet te veel gaan zoeken want dan haalde je de tijd niet. Bij de eerste TC hadden we dat nog niet meteen door en door de op de eerste dag gemiste controles hadden we te lang gezocht en dus 2 minuten straf die ons aan het eind toch nog een plaats kosten. Er werd wisselend gepresteerd, ondermeer door mij heftig geprotesteerd over een bepaalde situatie, die later wel werd geneutraliseerd en natuurlijk flink gereden. De route liep door het grensgebied tussen Frankrijk en Duitsland naar het zuiden. Ook deze dag mooie weggetjes waar lekker kon worden gereden met in de middag een vrije middag voor de navigatoren doordat de route weinig navigatie opleverde en meer voor de rijders bedoeld leek want er kon lekker worden gestuurd.

Startvolgorde eerst dag toer, sport en super, de tweede dag eerst super, dan sport en dan toer. De toerrijders kwamen dan ook op dag 2 en 3 binnen nadat wij de bar al aardig leeg hadden gedronken. Ook de tweede dag een prima hotel met weer een goed buffet.

De derde dag op naar Zurich met een start in het donker en in de motregen om 06.10 uur. Wij reden met beslagen ruiten het koude duister in en konden ternauwernood de weg vinden. Laat staan de eerste controle, die latere equipes bij daglicht natuurlijk wel duidelijk zagen staan. Zo’n verschil hoort ook in de categorie typisch en speciaal, maar wij begonnen dus al met 50 strafpunten en wij waren beslist niet de enigen.

Ook deze dag weer een prachtroute door de Vogezen en vervolgens Duitsland in de zo vanuit het noorden direct Zurich in met een hotel in het centrum met eigen parkeergarage. Deze laatste locatie was op zich prima maar had misschien beter buiten de stad kunnen liggen. Het was inmiddels heerlijk weer geworden maar het hotel had geen terras zodat er binnen moest worden geborreld. Als ik toch kritiek moet hebben dan toch deze.

De eindstand leverde het volgende resultaat op:

Superklasse:

2e plaats nr 132: Bert Dolk en Erwin Berkhof (ook de L bij de start in het donker gemist?) op 63 punten van de winnaars.

18e plaats nr 104: Verhoeff/Verhoeff

19e plaats nr 115: Bijster/Bijster

29e plaats nr 112: Goedegebuur/Uitenbroek

30e plaats nr 108: de Zoete/Lustgraaf

38e plaats de door pech achtervolgde equipe nr 140: Oprey/Weitmann

Sportklasse:

10e plaats nr 42: Armin van Ewijk/Vera van Ewijk

Terugkijkend heb ik me wat opgewonden over het afwijkende waar ik dat niet logisch vond en heb ik niet gehinderd door inzicht in de juiste gang van zaken op het slotdiner ook nog wat lelijke dingen geroepen die achteraf onjuist bleken, maar het was weer een bijzondere, afwijkende rally met echt de prachtigste weggetjes, aangename locaties met goed eten, verrassende navigatieproblemen, leuk voor de rijders kortom volgens jaar toch beslist weer en een aanbeveling waard.