Penrite Night 2004

Penrite Night 2004

Traditioneel is de Penrite Night het laatste evenement in het jaar dat nog voor een verschuiving in het klassement van het Nederlands Historisch Rally Kampioenschap kan zorgen. Dit zorgt er voor dat veel deelnemers die redelijk hoog geklasseerd staan in dit kampioenschap van de partij zijn, zo ook dit jaar.

Bijkomstigheid is dan dat het voor de organisatie een extra uitdaging is om een foutloos evenement uit te zetten, om niet ’s nachts bij de uitslag een oeverloze protestsessie te moeten meemaken. Dat is in mijn ogen dit jaar prima gelukt.

Net als ik vorig jaar mijn stukje over de Penrite Night begon met de Penrite Morning, wij hadden op weg naar Arnhem een haperende (engelse) benzine pomp, zal ik nu weer even stilstaan bij de Penrite Morning. Ook dit jaar vertrokken we om 8.00 uit Rotterdam, om dit jaar zonder problemen, om 9.30 uur ons te kunnen melden voor de stikkers, de keuring en de documenten controle bij Imparts in Arnhem, gevolgd door een broodmaaltijd op Papendal. Het was uiteraard weer een gezellig samenzijn met alle deelnemers, maar ik hoorde van veel deelnemers opmerkingen over het lange wachten en de overbodigheid van zo’n technische keuring. We moeten toch nog maar eens de discussie voeren over een jaarlijkse keuring in het begin van het jaar, die dan het hele jaar geldig is voor de deelnemers die die keuring hebben bezocht. Scheelt die deelnemers diverse keuringen en tijd, maar ook de organiserende partij scheelt dit werk. Wordt vervolgd.

Na de breefing startten de eerste rallyauto’s om 13.01 uur precies met de eerste van vier regelmatigheids etappes. De eerste werd verreden op Papendal zelf, en was een leuke jogularity, dus geen afstanden, wel tijden bij een gemiddelde snelheid van 30 km/uur. Vervolgens een mooi traject pijlen kortste route richting Ede.

Hierna kwam een ogenschijnlijk eenvoudig punten kortste route traject, waarbij de uitzetters er goed in waren geslaagd wat venijnige situaties in te bouwen.

Pijlen kortste route met schaal 1 op 50.000 ging over in 1 op 100.000 en bracht ons via prachtige rally-wegen bij Ermelo. Daar zou de tweede regelmatigheidrit met wisselende snelheden tijdens een grensbenadering ons behoorlijk wat strafpunten op leveren doordat ik de totaalafstand bij een nieuwe snelheid op nul zette zonder de stopwatch opnieuw te nullen, stom. Leuk was de allerlaatste controle bij de laatste driehoek op de kaart. Velen dachten klaar te zijn bij punt F en waren wat blij het stempeltje te plaatsen, terwijl je nog niet geheel klaar was met de grensbenadering, dus toch nog even naar links. Gaf een goed gevoel. Op naar de goed verzorgde lunch.

Na de snack het avondtraject, pijlen één na kortste route met een regelmatigheid, en een ingetekende lijn met barricades, beide 1 op 100.000 vergde veel concentratie van bestuurder en navigator. Het geheel werd afgesloten met een nachtelijke regelmatigheid op Papendal, echt een leuke afsluiting van een prima dag.

Uitslag Sportklasse

1

1

Chermin, Joost

Hendrikse, Mw Marleen

Alfa Romeo

Giulietta Sprint

2

4

Lommerse, Jos

Posthumus, Bart

Alfa Romeo

Giulia 1300

3

16

Rovers, Peter

Wanders, Joep

Alfa Romeo

2000 GTV

Uitslag Toerklasse

1

103

Gerritse, Miel

Huyssen van Kattendijke, Ewout

MG

MGA Mk II

2

105

Bakker, Kor

Bakker, Wouter

Triumph

TR 6

3

104

Houps, Hans

Houps, Mw Wilma

MG

MGB GT

Resultaten ROHAC
Klassering Startnr Bestuurder Navigator
Sportklasse
10 11 Thom Houg Herry Houg
12 6 Pieter Bartelse Robert Weimann
20 33 Theo van Erkel Marion Woud
27 9 Henk Kruit Erik Bruêns
34 48 Frans de Zoete Joan van de Lustgraaf
42 3 Ed Bijster Joost Bijster
44 20 Cock Goedegebuur Frits van Blitterswijk
63 61 Frans Smits Anton de Bruin
Tourklasse
7 102 Jaco de Hoog Bas de Rijk
18 109 Gerard Bakker Rien Brand
23 108 Boelli Liem Mark Liem
32 136 Job van Breevoort Arjen de Bruin

Jaco de Hoog en Bas de Rijk werden hiermee ook nummer 1 in het nationaal kampioenschap in de toerklasse, proficiat !