Tulpenrallye 2006

De proloog 28 april 2006
Nog een weekje werken en dan vertrekt de hele karavaan weer richting Frankrijk. Villefrance-Sur-Saone is deze keer de startplaats, zo’n 800 km van Rotterdam. Veel deelnemers rijden zelf met de rallyauto, andere hebben een plaatsje op de trailer van Jan Tinga of rijden met een eigen trailer. Robert en ik rijden dit jaar met de rallyauto onder het mom: als de MGB GT die 800 km over de snelweg niet haalt kunnen we de rally ook wel vergeten.
Toenemende Tulpenkoorts

4 mei 2006

Nog 2 nachtjes slapen en dan voor dag en dauw op pad om in een dag naar Villefrance-sur-Saone te rijden. Wij, Marius, Erik, Daan en ik, hebben de trailer optie gekozen (met dank aan Athlon en Freek). De Cortina en de MG krijgen nog even rust tot in Frankrijk. En intussen stijgt de temperatuur en daarmee de twijfel. Wat voor kleren gaan er mee? Blijft het mooi of wordt het toch nat en koud? En er kan al zo weinig in een MG. Vergeet ik niks? Heb ik het juiste kaartmateriaal? En de hotelreserveringen? Kortom lichte verhoging en stress. Maar wel gezonde stress. We hebben er zin in.

Deelnemende Rohac leden Sportklasse

Startnummer

Bestuurder

Navigator

Auto

Type

26

Bert Dolk

Erwin Berkhof

Alfa Romeo

1959 Giulietta Spr.

39

Rob Woud

Marion Woud

Porsche

1962 356 B

42

Robert Fluttert

Laurent Fluttert

Alfa Romeo

1962 Giulia Spr.

46

Frans de Zoete

Joan v/d Lustgraaf

Austin

1963 A40 Farina

53

Marius Hogendam

Erik Bruens

Ford

1964 Lotus Cortina

54

Hans van Dalen

Peter de Munnik

Porsche

1964 356 SC coupe

70

Arie van Erkel

Theo van Erkel

Porsche

1965 911

78

Maries Dinaux

Eric van Straaten

Peugeot

1966 404

83

Cock Goedegebuur

Robert Rorife

Alfa Romeo

1966 Giulia Spr. GT

86

Mark Moerman

Edward v. Dongen

Alfa Romeo

1966 GT junior

94

Pieter Bartelse

Robert Weitmann

MG

1967 MGB GT

99

Steffen Mooiman

Ed Bijster

BMW

1967 1600-2

100

Daan Peters

Maarten Peters

MG

1967 MGB GT

118

Theo Verhoeff

Maurits Verhoeff

MG

1968 MGB GT

119

Piet Walraven

Frans Smits

Lotus

1968 Elan plus 2

122

Klaas W.v. Ommen

Robert Mous

Porsche

1968 911

Deelnemende Rohac leden Tourklasse

Startnummer

Bestuurder

Navigator

Auto

Type

152

Job v. Breevoort

Catelijne v. Breevoort

Porsche

1963 356 B

156

Armin van Ewijk

Vera van Ewijk

Porsche

1965 911

160

Jan ten Cate

Harry Nijland

Aston Martin

1965 DB 5

De eerste uitvaller 5mei 2006

We zijn nog niet begonnen of de eerste uitvaller staat geregistreerd. Piet Walraven en Frans Smits zullen niet naar Frankrijk afreizen. Frans was druk doende zijn nieuwe huis van een mooie laklaag te voorzien en stapte in een keer van 4 meter hoog naar beneden in plaats van sport voor sport. Gevolg een gebroken pols en middenvoets beentje en een gekweste rug. Frans, wij wensen je een voorspoedig herstel en hopelijk zijn jullie er volgend jaar weer bij. (Pieter Bartelse)

Hier doen we het voor

5 mei

Het komt steeds dichterbij. De wagens komen uit de garage. Marius brengt de rugby shirts (met dank aan de sponsors, we zullen ze met ere dragen) en er wordt nog even een proefrit met de Cortina naar Eindhoven gemaakt. Onderweg de sproeier bezetting van de weber nog wat aanpassen en klaar is Marius. In tussen maakt Maarten de MG schoon.

Daarna zetten we nog even het uitlaatspruitstuk vast. Of het allemaal gelukt is zullen we de komende dagen wel horen.

En dan zij wij ook klaar. En dan bedenken waarvoor we het allemaal doen. Dus toch maar even een tulpje geplukt en alvast op de motorkap gezet dan hoeft dat straks niet meer in Noordwijk (denken we optimistisch).

We hebben het gehaald ! 6 mei 2006

Vanmiddag om 12.30h zijn wij richting Villefrance vertrokken en terwijl ik dit schrijf zijn wij er, hebben inmiddels heerlijk gegeten in Robert’s favoriete restaurant Buffalo Grill. We hebben nog contact gehad met Erik, Marius, Daan en Maarten, ook zij zijn binnen, maar dan per trailer. Op een parkeerplaats zo’n 200 km voor Villefrance kwamen we deelnemrs met een Alfa Romeo tegen, de motorkap omhoog en zorgelijke gezichten erbij. Ze verloren water en de auto wilde niet meer starten. Het kan dus ook anders, ik hoop dat ze maandag de start halen.

Zondag 7 mei 2006 Villefranche sur Saone
De zondag is een lange dag. De meeste deelnemers zijn zaterdag al aangekomen, en vandaag is er alleen een documentencontrole.Veel buitenlandse deelnemers worden vandaag nog gekeurd. Een enkele Ollander,die de auto nog niet klaar had voor de keuring in Ede moet er ook nog aan geloven. De Alfa, die Robert en ik gisteren langs de kant van de weg vonden op zo’n 200km van Villefranche is ook gearriveerd en staat op het parkeerterrein met een gedemonteerde kop. De koppakking bleek lek en een nieuwe is onderweg. Gaat dat lukken zo in het open veld ? Als de verveling toeslaat gaan we Villefranche maar in en vinden we een mooie locatie om te lunchen met een aantal andere equipe’s. Ik eet een rauwe steak Hache en wordt aangezien voor waaghals.In de tussentijd heeft Marius de hele dag onder de Cortina gelegen om een steeds erger wordend geluid te verwijderen. Een geluid wat hij overigens omschrijft als dat van een frituurpan met bakkende frites.Als we weer terugkomen op het keuringsterrein, blijkt Theo met zoon Maurits ook gearriveerd en biedt zijn auto ter keuring aan. Het rechter knipperlicht brandt constant en dat moet verholpen worden, anders is de keurmeester onverbiddelijk. Maries en Erik bieden hun technisch vernuft aan en zo komt alles toch nog in orde. Daan, Maarten, Erik(Bruens) en Marius verkennen de omgeving nog wat en komen tot de conclusie dat er meer wegen zijn dan op de Michelinkaart staan. Dan kan morgen nog interessant worden. Bij terugkomst wacht Marius nog een klusje. De uitlaatpakking van Theo en Maurits blijkt lek. Een nieuwe pakking van Daan en Maarten wordt er tussen gesleuteld tegen het Rohac vriendelijke tarief van  890,–euro, Marius is tenslotte accountant en dat kost wat. Vervolgens stort iedereen zich op de cocktailparty van de organisatie,waar de drank al snel op blijkt te zijn.
De gestrande Alfa zonder kop.
Als Henk er niet is moet Bert zelf plakken.
Vier Rohac mannen bereiken de top.
Maandag 8 mei, Villefranche-St.Flour
De steak hache blijkt goed geweest te zijn, de kop van de eerder genoemde Alfa niet. Deze was krom en de heren kunnen helaas niet starten.

Het is %u2019s morgens vroeg behoorlijk hard gaan regenen, en dat is een extra factor in deze dag die met de langste route (440 km) toch al tot de zwaarste in de rally zal horen. Het weer zal de deelnemers later deze dag nog danig parten spelen.Naast enorme regenbuien, krijgen de deelnemers ook te maken met hagel (soms 5 cm dik op de weg), sneeuw op de hoogste toppen van deze dag en op de regelmatigheidetappe van de morgen worden de rijders geconfronteerd met mist met een zicht van minder dan 50 meter.

De gemiddelde temperatuur blijft deze dag in de buurt van vijf graden.Het blijkt dus een donders moeilijke dag. Robert en ik missen vier TC’s en lopen in een ochtend net zoveel strafpunten op als de hele Tulpenrallye van 2005. De Lotus Cortina van Marius en Erik geeft weer problemen en na veel gesleutel in St Flour moeten ze nu al opgeven. Frans en Joan staan tijden langs de kant omdat de motor geen brandstof krijgt. Het blijkt later een te lichte zekering, die de geest gegeven heeft. Je moet er maar op komen. Diverse andere deelnemers missen TC’s en hebben problemen met het veel te hoge tempo en de moeilijkheidsgraad. Gelukkig hebben wij Daan en Maarten nog, zij worden vijfde, en Bert en Erwin sluiten de dag af als tweede.

Dinsdag 9 mei St.Flour-Limoges dindag

De dag van de grote Volvo Challenge. Op een smal weggetje,wat overigens dood liep en niet de juiste route was, wisten de gebroeders Peters van de vier tegemoet komende Volvos er twee in de greppel te rollen. (betekende Volvo niet ik rol ?) De dag was weer zwaar, het tempo hoog en het weer soms slecht. De route voerde langs besneeuwde collen en eisten her en der weer zijn tol van de wagens.De Col de Peyrol wordt uit de route geschrapt vanwege de hevige sneeuwval. Daan en Maartem breken een bladveer (en dat is met een single leaf geen pretje). Een uitlaatklem om de getergde bladveer bied uitkomst ze rijden weer maar verliezen wel veel tijd . Ook vandaag lieten Frans en Joan van zich spreken. Frans gooide alle remmen los! Gelukkig bleven ze wel in de rallye iets wat niet van alle deelnemers (rohacers en anderen) gezegd kan worden. Cock Goedegebuur en Robert Rorife staan langs de kant met brandstof problemen uiteindelijk komen ze nog wel aan,maar deze topequipe kan een goede klassering vergeten. Bert en Erwin staan derde algemeen.

Woensdag 10 mei Limoges naar Blois
Verslag volgt snel
Uitslag Rohac leden Tulpenrallye 2006 sportklasse

Bestuurder

Navigator

Straf

punten

1

DOLK Bert

BERKHOF Erwin

441

15

WOUD Rob

WOUD Marion

2210

17

DINAUX Maries

STRAATEN Eric v.

2313

27

MOOIMAN Steffen

BIJSTER Ed

2951

29

DALEN Hans v.

MUNNIK Peter de

3194

32

VERHOEFF Theo

VERHOEFF Maurits

3691

47

BARTELSE Pieter

WEITMANN Robert

5336

51

ERKEL Arie v.

ERKEL Theo v.

5735

58

OMMEN Klaas-Willem v

MOUS Robert

6775

59

MOERMAN Mark

DONGEN Edward v.

7069

68

KUIJVENHOVEN Hans

KUIJVENHOVEN Pieter

8907

94

ZOETE Frans de

LUSTGRAAF Joan v.d.

23521

101

FLUTTERT Robert

FLUTTERT Laurent

36667

PETERS Daan

PETERS Maarten

Uitgevallen

GOEDEGEBUUR Cock

RORIFE Robert

Uitgevallen

HOOGENDAM Marius

BRUÊNS Erik

uitgevallen

Uitslag leden Rohac Tulpenrallye 2006 Tourklasse

8

5520

CATE Jan ten

NIJLAND Harry

Aston Martin

DB 5

18

9440

BREEVOORT Job v.

BREEVOORT Catelijne

Porsche

356 B

20

10740

EWIJK Armin v.

EWIJK Vera v.

Porsche

911