Zaterdag 2 mei
Nous avons arrivé! Inderdaad zijn we in Annecy aangekomen. In het hotel treffen we de eerste deelnemers, Hough zit hier in ieder geval ook en gelukkig is de bar open. Dus het eerste biertje glijdt inmiddels zacht door de dorstige keel. Vanavond lekker Savoyarde eten in het oude centrum. Het is niet echt warm, maar we proberen toch op het terras te eten. Morgen een luie dag, aanmelden bij de organisatie en later in de middag de receptie van de organisatie. Dan nog 1 nachtje slapen en dan gaat het spel beginnen. Voor ons is het belangrijkste dat we plezier hebben en veilig en heel in Noordwijk aankomen, de rest is meegenomen, maar we zullen onze huid zo duur mogelijk verkopen. In ieder gevql boven wat concurenten eindigen als het even kan!
Groeten uit Annecy van Joost en Ed Bijster
Via onbetaalde wegen hebben we in twee dagen in goede orde Annecy bereikt.
Op vrijdag ontmoeten wij ( Daan en Maarten) in Charmes , op ongeveer 520 km van Rotterdam, Marius en Frans. Zij waren nog net op tijd voor het avond eten. Maar waren dan ook 5 uur later vertrokken maar hadden in hun MGB GT V8 er slechts 6 uur voor nodig ( en wij in ons oude SAABje 8 uur).
Maarten en ik hebben overigens wel het idee dat Frans zijn verkeerde MG
heeft meegenomen. Volgens ons zijn de toegelaten bouwjaren toch echt
tot 31-12-1971 Maar wij vertellen het niet verder.
vandaag zaterdag heben we al wat getulpt door zoveel mogelijk binnendoor te rijden. Met de zon en een goede lunch lokatie helemaal niet verkeerd.Of we tijdens de Tulp het ook zo relaxed hebben is natuurlijk de vraag. Morgen gaan we in iedergeval de collen in de buurt van Annecy verkennen. Voor Marius zijn het ook suffe dagen alleen maar wat navigeren en niet rijden maar vooral ook niet sleutelen. Het bewijs staat op de foto. ( Wat moeten we eigenlijk met zo’n technische man in het bestuur vraag ik me als voorzitter af)
Groeten Maarten, Marius, Frans en Daan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Videoverslagen.
Deze week zal Pieter Bartelse ons via korte videoimpressies een inkijkje geven op gebeurtenissen rond de Tulpenrallye.
2 mei: Klik hier! De navigator(Robert Weitmann) wordt opgehaald in Rotterdam.
3 mei: Klik hier! Eric van Straaten en Maries Dinaux doen de laatste technische voorbereidingen.
3 mei: Klik hier! Technische keuring te Annecy.
4 mei: Klik hier! Meerdere video’s
5 mei Klik hier! Meerdere video’s
6 mei Klik hier! Meerdere video’s
7 mei Klik hier! Meerdere video’s
8 mei Klik hier! Theo en Maurits Verhoeff krijgen de dagprijs uitgereikt.
9 mei Klik hier! Meerdere video’s
|
|
|
|
|
|
Zondag 3 mei
Weer een bericht uit la douce france,
Frans de Zoete heeft zijn eertste letter ! En uiteraard een C een drietal Rohac equipes heeft met elkaar alvast een stukje van de mogelijke route verkend Dat leverde in iedergeval al drie letters op (a b en c) Bij de c kon Frans de Zoete ( hij rijdt inmiddels in een inderhaast overgekomen period model MG C ) zich niet in houden. Met moeite hebben we Frans kunnen weer houden met als resultaat dat Thom Hough de letter weer heeft terug geplaatst. Later hoorde we van de Rohac equipe Hans van Dalen -Eric Bruens dat zij ook nog een D gevonden hebben. Dat beloofd een makkelijk begin morgen. Ben benieuwd of de organisatie niet stiekem vannacht de bordjes gaat verhangen.
Tot zover Frankrijk
groeten Uw voorzitter Daan Peters
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maandag 4 mei
De teams zijn maandag laat binnengekomen en door het ontbreken van een internetverbinding kon er geen verslag naar het thuisfront verzonden worden. Helaas zijn er van het team ROHAC Expert 2 twee teams uitgevallen, Michel Perridon-Koen Bender en Rob Woud-Marion Rijntjes.
Meer berichtgeving wordt vanavond verwacht.
De goede berichten zijn dat Hans van Dalen-Erik Bruens in de Expertklasse op de eerste plaats staan. Staand op plaats 16 heeft het team Verhoeff zich op een goede uitgangspositie gepositioneerd om de komende week dag voor dag er enkele plaatsen naar de top bij te gaan sprokkelen. Dat hij dat kan heeft Maurits in 2007 al bewezen!
@update 18:45: na correctie staan van Dalen-Bruens op de tweede plaats na dag 1.
In de Sportklasse bezet het team Ruud Oudman-Jurgen van de Rijke de 5de plaats in het klassement.
Paul Ruys en Robert Mous staan in de Tourklasse op een knappe tweede plaats en Jan te Cate en Rob Pors volgen op de 10de plaats.
@update 18:45: na correctie staan Ruys-Mous op de derde plaats na dag 1.
Gaan de teams Houg-Houg, Bijster-Bijster, van Erkel-van Erkel of een van onze andere teams in de middenmoot van de Expertklasse ons de komende dag(en) nog verrassen?
Wij hebben goede hoop dat dit nog gaat gebeuren. |
|
|
|
|
|
Dinsdag 5 mei
Helaas is het team Hans van Dalen – Erik Bruens teruggevallen naar de vijfde positie. Ook heeft het team Verhoef vooruitlopende op de grote stap voorwaarts een kleine tactische terugtrekkende beweging gemaakt en staan zij nu op de twintigste plaats in de Expertklasse.
Andere Rohac Expertteams hebben echter de aanval ingezet. De Hougjes zijn van de 38ste plaats opgerukt naar de 18de plaats, Peter de Munnik – Dennis Lens van Rijn zijn vanaf de 31ste positie op 19de positie aangeland op de voet gevolgd door de broers Peters die van de 34ste plaats opgestoomd zijn naar de 21ste plaats.
Het team Bijster-Bijster had vandaag wat problemen met de ontsteking maar deze schijnen nu opgelost te zijn. Mark Moerman had zijn achterbrug niet goed vastgezet en heeft wat onderdelen van Hans van Dalen kunnen lenen om dit cruciale onderdeel weer in het gareel te krijgen.
In de Sporting heeft het team Ruud Oudman-Jurgen van de Rijke wat terrein prijs moeten geven en zij staan nu op de 10de plaats.
Ook in de Touringklasse zijn er zijn er heel goede resultaten voor Paul Ruys en Robert Mous, zij bezetten de EERSTE PLAATS in deze klasse! Ook Jan ten Cate met Rob Pors zijn van de 10de naar de 5de plaats gestegen.
Onze verwachtingen van gisteren zijn al gedeeltelijk ingelost, achter in het veld zijn er echter grote stappen mogelijk. De komende dagen zullen stijgingen moeizamer te verwezenlijken worden. |
|
|
|
|
|
Woensdag 6 mei
Eindelijk een berichtje vanuit frankrijk!
Wij hebben lang niet overal e-mail maar hier in het mooie Beaune lukt het wel.
Wat is er allemaal zoal aan de hand? De zondag is traditioneel een luie dag, maar maandag ging het meteen los. Een lange dqg met nogal wat moeilijkheden voor deze en gene. De resultten straan life op internet bij de tulip, dus die laat ik achterwege. Meteen bij de eerste TC zagen we de porsche 356 van Cees de Jong al langs de kant staan en Cees zagen we verder niet meer terug. Even later ook Rob en Marion Woud dus dat decimmerde meteen Rohac 2. Ook hen zagen we niet meer terug. Marc Moerman had een probleem met de achterwiel ophanging en verloor veel tijd bij de lunch met reparatie. In de middag kwamen we Perridon tegen, er lag een steekas uit. Ook hen zagen we nog niet terug. Voor zover we weten ging het verder maandag wel goed, afgezien van de vele strafpunten. Deze editie betekent hard rijden, geen fouten maken want alles kost al snel vele minuten.
Ook dinsdag een prachtige route. Wat is het toch een mooi rallyland. En we kregen het weer niet cadeau! De equipe van Dalen verloor hun meters en een regularity zonder tripmaster is een avontuur! Zelf kregen wij een vreemde storing, waardoor de ontsteking regelmatig wegviel onder het rijden. Wonderwel hebben we de finish gehaald, maar met de nodige straftijd en natuurlijk is het moeilijk geconcentreerd te blijven als de auto problemen geeft. Afijn met enige moeite hebben we de onsteking weer overgebouwd naar mechanisch en loopt ons schatje weer als een zonnetje. Moerman heeft zijn achteras probleem op kunnen lossen dank zij wat blokken van van Dalen, die zelf ondanks sleutelen tot laat in de avond zijn probleem met de meters nog niet heeft opgelost. Misschien brengen onderdelen uit de auto van Perridon een oplossing.
Woensdag wijn we per klasse gestart op merknaam en met een BMW was het vroeg dag en om 07.50 start. De ochtend was pittig en wat zoeken kostte ons 9 minuten straftijd op. En we rijden allerminst beschaafd! De middag ging wel goed, maar dat geldt denk ik voor iedereen. Wij hebben 1 controle gemist en wat straftijd op een proef op een kartcircuit omdat ik van de opwinding Joost al na 1 rondje van de baan afstuurde, dat hadden er 2 moeten zijn dus weer 150 punten erbij!
Wij zijn al binnen, want vanvavond wacht ons nog een avondtraject van een uur of 3. We zijn benieuwd wat dat met het klassement gaat doen!
Het avondtraject.
De parkeerplaats van het Novotel in Beaune bood voor de liefhebber van techniek weer veel moois tot een complete vervanging van de koppakking van een fraaie Alfa aan toe. Terwijl iedereen zich heerlijk ontspande met het bekende Novotel buffet en de nodige versnaperingen, mochten de Expertklassers nog een avondrondje. Niveau zo’n beetje een Rohacritje behalve de eerste pijl. Op de IGN kaart stond er geen weg, maar al snel bleken er agrarische wegen tussen de wijngaarden te zijn. Veruit de meeste equipes bleven foutloos, wij misten helaas de eerste L en dus 1 plaats terug na 4 plaatsen winst eerde op de dag. Je vraagt je af en toe af waarom je zoveel geld uitgeeft aan zoveel inspanning om niks. Na 3 dagen begrijp ik dat er mensen zijn die ons niet begrijpen. Vandaag nieuwe kansen op de schier onbereikbare dagprijs. Op weg naar Pont-a-mousson dus.
Ed en Joost Bijster
|
|
|
|
|
|
De aankomst bij Huis ter Duin op zaterdag 9 mei. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Een laatste terugblik door Ed Bijster.
Het zit er weer op. Wie er niet bij was mag best spijt voelen, want het was al met al weer een memorabele rallye. Wat maakt de Tulpenrallye nu zo speciaal? Het begint al met de lengte ervan, je bent al met al 8 dagen onder de pannen en weg van je normale leven. In die 8 dagen leef je samen met patienten met dezelfde afwijking als jij en dat geeft een band. Zelfs met mensen die je nog niet eerder ontmoette. Die herkenning van het drager zijn van ons rally virus is er meteen. Dus in de weinige sociale uren, die tot het uiterste worden opgerekt, is het gezellig of eigenlijk GEZELLIG want die verdient hoofdletters.
Wat gebeurde er na Beaune? Wij genoten opnieuw van een probleemloos lopende automotor en ook de rest van de techniek vroeg onze aandacht niet of nauwelijks. Olie bijhouden en benzine er in was voldoende en dat was een hele opluchting. De route naar Genk verliep in eerste instantie voorspoedig voor ons team, wat meestal inhoud dat het niet al te moeilijk was. Op een P na die vrijwel niemand had, omdat het routeboek een gemanipuleerde situatie bevatte, die zelfs door de top anders was uitgelegd dan de uitzetter had bedoeld. Op het oog was er een witte weg over een rode weg heengelegd en dat komt niet voor op de kaart omdat de kaartmakers de rode weg altijd voor laten gaan bij een kruising tussen wegen. Ook het viaductteken ontbrak echter en volgens de uitzetter was er bewust 1 millimeter bermlijn weggelaten. Kortom deze was wel heel erg ver gezocht. Dus ik voelde mij gesterkt, het lag niet helemaal aan mij als navigator. Verder reden we foutloos naar de lunch.
Na de lunch kwamen we alweer bij een gemanipuleerde situatie terecht, waar we ook nog eens verkeerd hadden uitgezet. We kwamen bij een weg parallel aan een weggepoetste snelweg, waardoor de rode weg er uit zag als de snelweg waar we niet op konden. Het duurder enig heen en weer rijden, waarbij we Jan de Beus zelf tegen kwamen die het ook niet kon vinden. Pas na 13 minuten vonden we uiteindelijk de TC en was de situatie ook meteen duidelijk. We hadden het beslist eerder op kunnen lossen en het gezoek bedierf zelfs de stemming in de auto danig. Ik had niet veel nodig en wat opmerkingen van Joost over mijn navigatievaardigheden waren dan ook genoeg om donderwolken in de auto te maken. De ruiten gingen nog net niet bol, maar het is niet goed voor de concentratie. Het testje op een kartcircuit reden we nog wel op 0, maar daarna kwam er een afgepijlde omleiding en daar misten we de aansluiting en verloren nog eens 5 minuten. Bij de eind TC waren we dus laat. En bij het inleveren van de kaart had ik dusdanig de dampen in dat ik niet goed oplette en de kaart inleverde met een tijd waardoor we 11 minuten inhaalden en dat levert 300 bonuspunten op. Jammer maar het maakt niet eens veel uit voor de eindstand. We hadden alleen de equipe Peters/Peters gepasseerd, die de hele rallye problemen met de dynamo hebben gehad en daardoor onder hun normale niveau reden. In Genk werd de boosheid al snel weggespoeld met wat biertjes en vonden Joost en ik elkaar weer aardig en zo hoort het tussen een vader en een zoon.
Na Genk op naar Noordwijk. Een lange verplaatsing via een snelle route met bol/pijl bracht ons in Brabant, waar we op weg gingen naar het eerste testje. We kwamen er tegelijk aan met een Ambulance met zwaailicht en sirene en dat betekent meestal weinig goeds. Dat bleek ook want de proef was vervallen en na enig aandringen onzerzijds deelde de marshal ons mee dat een deelnemer verongelukt was. Het bleek onze DHRC voorzitter te zijn die zijn E-type vol gas tegen een muur reed. Later ging het verhaal dat zijn gas bleef hangen en hij kennelijk niet op tijd de juiste maatregelen wist te nemen. Gelukkig werd al snel bekend dat zoon Hagenzieker het ziekenhuis alweer had verlaten en dat het met vader naar omstandigheden prima ging, hij zou na een nachtje ter observatie in bed te zijn gestopt ook weer naar huis mogen. Wij hopen dat het hen goed mag gaan, want het hele veld is dan wel ernstig geschokt en er heerst meteen een bedrukte sfeer. Wij reden de dag rustig uit zonder fouten en zonder strafpunten.Ook het 2e testje dat wel doorging reden we op 0. De laatste controles leverden op onze kaart dit keer TULP Z009 op. Later bleek de stempel 2 op de route van de tour te staan, vandaar de Z.
Bij de liunch waren we de gast van Louwman & Parqui, waar we ook het museum mochten bezoeken. Een aardige afsluiter moet ik zeggen. Daarna op naar Noordwijk waar Joost en ik voor het eerst sinds jaren het diner hebben bijgewoond. In de jaren dat ik er niet meer geweest ben is er wel verbetering in de formule gebracht en werd de prijsuitreiking voortvarend afgewerkt in twee blokken. Het voorgrecht was al om 7 uur beschikbaar als buffet en ook het dessert werd als buffet geserveerd, waardoor de tijd aan tafel beperkt werd. Wij mochten aanschuiven bij de tafel van Zadelhof en Trust om met enkele deelenemers op de rally terug te kijken. Aan onze tafel waren 4 equipes aanwezig, waarvan er maar 2 de rally hebben uitgereden. De eerste dagen waren dan ook behoorlijk zwaar met veel uitvallers.
Verder valt er nog iets op. Wij werden 38e in de expertklasse, niet echt een prestatie om trots op te zijn. Maar met 2812 strafpunten zouden we 6e in de sportklasse zijn geweest en de winnaar van de sportklasse, aan wiens prestatie ik niet wil afdoen, zou in de expertklasse als 29e geëindigd zijn en dat terwijl de expertklasse toch hier en daar extra pittige opgaven, waaronder een avondetappe voorgeschoteld krijgt. Het zegt dus niets over de prestaties van de sportklassers, maar wel over het hoge niveau van de Expertklasse. De Tulip 2009 bleef dan ook tot aan de finish spannend, met een puntenverschil tussen 1 en 2 van slechts 31 punten en tussen 2 en 3 slechts 28 punten. Dus had Jan de P wel opgeschreven, dan was de Tulip 2009 voor hem geweest. Nu reden aan het eind van de prijsuitrijking Sinke/den Hartog uitgelaten op de Healey naar binnen, winnaars aan wie iedereen de overwinning gunde. Hun naam zal tot in lengte der tijden aan de Tulpenrallye verbonden blijven.
De hoogst geplaatste equipe van onze Rohac was Verhoeff/Verhoeff op de 12e plaats, een equipe die nog steeds beter wordt en dus nog toekomst voor zich heeft. Zij werden op de 19e plaats gevolgd door van Dalen/Bruens, die een groot deel van de rallye zonder tripmaster hebben gereden dus dat is alsnog een goede prestatie zou ik zeggen. Voor de overige uitslagen verwijs ik naar de site van de Tulpenrallye, waar alle uitslagen kunnen worden bekeken. Er zijn diverse Rohaccers in de prijzen gevallen en ook het Rohac Tourteam heeft een prijs behaald.
Wij hebben met een lichte weemoed afscheid genomen van Noordwijk en zijn naar huis en de dagelijkse routine teruggereden. Een jaar wachten en dan mogen we weer, we kunnen nu al bijna niet wachten!
|
|
|