Door Willem Uitenbroek Ook dit jaar hadden Cock Goedegebuur en ik, voor de derde keer op rij, weer ingeschreven voor de Winter Trial. Zaterdag kon men vanaf 11 uur keuren bij Chateau St Gerlach te Valkenburg. Waar men tevens de gelegenheid had de distance check te rijden om de eventuele afwijking van de twinmaster te bepalen. Nadat wij tot twee maal toe de distance check hadden gereden bleek dat de onze tot op de meter nauwkeurig overeen kwam met die van de organisatie. Dit scheelt weer een handeling tijdens de vele regularitys die dit evenement rijk is en waar het, mits er niet te veel sneeuw ligt, ook vaak op beslist wordt. Zondagmorgen, het regende pijpenstelen, mochten wij rond halfnegen vertrekken, op naar het nabij gelegen casino waar de eerste proef zou worden verreden. Wij hadden afgesproken ook deze keer weer rustig te beginnen en liever een paar seconden extra tijd te pakken, dan gelijk in de fout te gaan. Hierna zo snel mogelijk België door, op naar Luxemburg waar we t.h.v Wiltz de eerste regularity kregen. In tegenstelling tot de voorgaande jaren kreeg je de route opdracht van de regularity,s van die dag pas ’s morgens bij de start, welke je dan gedurende de dag moest zien in te tekenen. Deze eerste regularity gaf, van wegen een bord route barree, bij veel equipes nogal wat verwarring. Wij hebben dit bord genegeerd en zijn er in gereden, wat ook gewoon de bedoeling was. Later is deze regulatiry, helaas voor ons, want wij liepen hier maar enige seconden straf op, geneutraliseerd. De tweede regalarity bij Lemud gaf geen noemenswaardige problemen. Het lastigste deel van de dag was om met de bol-pijl opdracht van de organisatie het Hilton hotel in Strasbourg te vinden, daar een pol-pijl situatie niet klopte. Al met al hebben wij die dag 31 strafseconden opgelopen wat goed bleek voor een elfde plaats. Maandag Strasbourg – Divonne Les Bains Voor deze dag stonden er 3 regularity’s en een proef op het programma. De proef werd verreden op een grote parkeerplaats, hier lag wel een centimeter of 15 natte sneeuw. Op het rechte stuk waar je toch, ondanks de sneeuw, rond de 100 km/h rijdt moest je A cheval stoppen, wat ons net op tijd lukte, we hadden geen 5 cm verder door moeten schuiven! De derde regularity was vanwege de sneeuw ingekort, niet elke equipe had dit op tijd in de gaten totdat ze voor een muur van sneeuw stonden en niet verder konden. Deze dag is voor ons probleemloos verlopen, en hebben wij 33 strafseconden opgelopen wat ons een zevende plaats opleverde in het algemeen klassement. Dinsdag Divonne Les Bains – Aix Les Bains Voor deze dag stonden er 4 regularity’s en een avondtraject op het programma De Tweede regularity was er een met een bemande start, dus wat tijd met de start pikken was er niet bij. Men werd gelijk een besneeuwd bergweggetje opgestuurd, waar het sowieso al moeilijk was om je tijd te halen, onderweg zijn we nog diverse langzamere equipes gepasseerd, al met al liepen wij hier 55 seconden straf op. De rest van de dag verliep eigenlijk zonder noemenswaardige bijzonderheden. Na het avondeten, stond ons nog een traject van zo’n 3 uur te wachten bij Aix Les Bains, wat weer eens een echte roadrace bleek te worden Een half uur voor vertrek kreeg men de route-informatie. De kaart van de organisatie was een hele onduidelijke michelin kaart, welke zeer slecht te lezen was. Het lukte mij helaas niet om binnen de daarvoor beschikbare tijd de route te construeren en ook nog alles op een stafkaart over te zetten. Het koste ons al 5 minuten zoeken om de juiste weg te vinden om Aix Les Bains uit te komen. Als men op weg naar de eerste TC dan ook nog 3 maal een spoorweg kruist en alle 3 de keren net de spoorbomen dicht gaan als je aan komt rijden krijg je toch behoorlijk de zenuwen. Maar gelukkig kwamen we bij de eerste TC nog net op tijd, in de laatste seconden, binnen. Als we de tijdkaart terug krijgen bij TC 4 zien we dat de chip van onze kaart missen, op dat moment wisten we niet wat de consequenties daarvan waren en zochten als een haas met zijn allen op de grond naar de chip, gelukkig vonden we deze na enkele minuten. Deze minuten kwamen we helaas wel te kort bij de volgende TC. Al met al reden we ook nog 2 maal even verkeert, als dan ook een TC niet op de juiste plek staat lopen we totaal deze nacht in eerste instantie 8 minuten op, waar er na 2 dagen protesteren nog 4 van af gaan. Ik, en ook Cock, had het idee dat we het deze nacht helemaal verknald hadden. Zeker ik had er flink de ziekte in, als je eerst 3 dagen knokt om seconden en je loopt dan ineens 8 minuten op! Echter, enige tijd na binnenkomst in het hotel bleek pas hoe groot de slachting die avond was geweest. We blijken te zijn gestegen naar een vierde plaats in het algemeen klassement. Woensdag Aix Les Bains – Embrun Een dag om bij te komen van alle inspanningen van de afgelopen avond, er stonden wel 5 regulariry’s op het programma voor die dag maar er werden weinig fouten gemaakt. Alleen de laatste regularity bij Chorges, net even ten oosten van Gap, welke in het donker werd verreden was nog even spannend! Wij reden deze op een stafkaart 1 op 25.000 en liepen ook hier geen verdere averij op. Wij behielden dan ook onze vierde plaats in het algemeen klassement. Donderdag Vinandio – San Remo De start van die dag was in Italië, ruim 2 uur rijden van de finish van de voorgaande dag. Voor deze dag stonden er 4 regularity’s en een avondtraject op het programma. In het begin wel even slikken als men moet gaan kaartlezen op de Italiaanse kaarten. Wij reden in het begin dan ook prompt even verkeerd, op zich hoeft dat niet gelijk een probleem te zijn. Maar als op iedere hoek van de straat politie staat en er tot overmaat van ramp er 1 nog een kilometer of tien achter je blijft rijden wordt het lastig. We kwamen bij een TC dan ook in de laatste minuut binnen. Het laatste avondtraject zag ik weer met vertrouwen tegemoet. Ook deze avond werd een grote roadrace! 15 minuten voor de start kreeg men de route-informatie, het lukte mij deze keer wel voor vertrek alles op stafkaart te zetten (alleen een Italiaanse stafkaart klopt niet altijd) Op sommige cols was het zo mistig dat als er vangrail had gestaan Cock en ik hier ieder aan een kant een arm omheen hadden geslagen om op de weg te blijven! Bij 1 TC kwamen we echt in de laatste seconden binnen en waren toch echt geen meter verkeerd gereden. Deze nacht liepen wij mede dankzij Cock zijn stuurmanskunsten, totaal geen enkele straf op. Wij stegen dan ook naar de derde plaats in het algemeen klassement. Vrijdag San Remo – Monte Carlo Naar verwachting zou dit een redelijk ontspannen dag moeten worden, met nog zo’n 3 uur te rijden tot Monte Carlo. Echter de koppeling van Cock zijn Alfa, welke overigens perfect door mijn vader was geprepareerd, gaf kort na de start problemen. De cilinder bij de bak bleek te lekken, waardoor we vloeistof verloren en de koppeling niet meer vrij kwam. Cock kon zo snel geen remvloeistof in de wagen vinden om bij te vullen. Gelukkig reed een van onze teammaatjes vlak achter ons, welke het zo voor het grijpen had. Nadat we remvloeistof hadden bijgevuld kwam de koppeling weer redelijk vrij, maar je rijdt op zo’n moment toch een beetje met samengeknepen billen verder. Oorspronkelijk was er voor die dag een regularity gepland in de bergen bij Tres, net even boven Monte Carlo. Echter hier waren jammer genoeg, want het waren schitterende smalle weggetjes waar de gemiddelde snelheid waarschijnlijk nooit te halen was, de vergunningen ingetrokken daar het geloof ik de vijfde rally was in dit gebied binnen 1 maand.Vanaf Sospel konden we ons dus al gaan voorberijden op de champagne douche in Monte Carlo daar de rest geneutraliseerd was. In zijn totaliteit hebben wij 11 minuten en 47 seconden straf opgelopen wat goed was voor een derde plaats in het algemeen klassement.Wij maakten ook nog deel uit van het EBREX team, waarvan de deelnemende equipes als 1e, 2e , 3e, 5e en 6e eindigden en mochten ook de teamprijs mee naar huis nemen! |