Discussie over de Rally van de Grensstreek 2004 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afgelopen zondag 25 april werd het tweede officiële evenement voor het Nederlands kampioenschap georganiseerd. Vanuit Chaam startten 110 deelnemers het evenement, waaronder natuurlijk weer een behoorlijk aantal Rohac équipes. De systemen die aan bod kwamen betroffen Bol-Pijl, Pijlen kortste route, Punten kortste route, Blinde lijn, Pijlbenadering, Visgraat en Grensbenadering.
Het beloofde een mooie dag te worden door het goede weer en de leuke omgeving rond de grensstreek van Nederland en België. Helaas was het de organisatie niet gelukt om er een foutloos evenement van te maken. De volgende onvolkomenheden kwamen onder meer naar voren:
Het organiseren van een dergelijk evenement is zeer tijdrovend en de kans op fouten is daardoor altijd aanwezig. Het is dan ook niet om die reden dat wij met een ontevreden gevoel huiswaarts gingen. Onze kritiek richt zich meer op de wijze waarop er met die fouten werd omgegaan. Er werd schoorvoetend, na een heleboel protesten, toegegeven dat de visgraat een fout bevatte maar men weigerde daarop een neutralisatie toe te passen op zowel tijd als controles. “Er waren immers zo veel deelnemers die de moeite hadden genomen om toch de juiste weg te vinden en die wilde men graag belonen”.Naar onze mening een volkomen onjuiste gang van zaken, want je moest immers de visgraat wel uitrijden omdat je anders de aansluiting miste op het volgende bol-pijl traject. Na de ontbrekende zijstraat in de visgraat passeerde men nog 4 routecontroles die feitelijk voor neutralisatie in aanmerking hadden kunnen komen. Daarnaast had een tijdneutralisatie op zijn plaats geweest. Door de wijze waarop de wedstrijdleider op de vele vragen inging en zijn besluit om de onjuistheden niet te neutraliseren vragen wij ons af of een evenement als deze een plek verdient op de agenda van het Nederlands kampioenschap. Daarnaast lijkt het ons zinvol wanneer er op alle rallies die in Nederland worden georganiseerd een eenduidige regeling wordt toegepast die bepaalt hoe en wanneer er door de organisatie bij een fout in de route een neutralisatie moet worden toegepast. Hiermee kunnen discussies achteraf worden voorkomen. De uitslag van onze Rohac-ers was als volgt:
40 Pim Bertels Ernst Germann 2330 Hans van Dalen & Erik Bruêns |