DE LANGSTE NACHT?

DE LANGSTE NACHT 2010

Monster Rally?? Langste Nacht? Waar de Kerels van de knapen gescheiden
worden?
Daar moesten mijn navigator Wim Aalders en ik meer van weten ..
De site van de Austin Healey Owners Club Nederland (www.ahocn.nl) opgezocht
en lezen maar .. Nou, dat leek ons wel wat

Klein verhaaltje vooraf

Half 2008 Austin Healey 3000 gekocht en ’the beast’ bleek enorm goed en snel
te zijn.
De Austin Healey bij onze Jaap, Speed Centre in Geldermalsen, goed laten
afstellen én zelf afkomstig uit een Rally familie (jaren ’50-’60), eind 2009
voor het eerst ingeschreven voor de STAR Rally.
Ondergetekende had meerdere keren gehoord dat een Austin Healey 3000 niet
geschikt zou zijn voor een echte Rally!
Nou, dat is natuurljk een uitdaging van jewelste.

Dat werd dus inschrijven voor “De langste Nacht 2010”.

De start zou op 23 oktober 2010 om 15.00 uur zijn en pas de volgende dag
tussen 7.00 en 10.00 uur eindigen.
Het aantal deelnemers, die in sport- en tour klasse reden, overschreed het
aantal van 35.
Vooraf zou door Jetze Visser en Mark Schmidt nog een ‘brieving’plaatsvinden,
om de laatste puntjes, qua organisatie, op de bekende i te zetten.

Onbewust waren wij, met startnummer 31, nerveus.. raar maar waar! Was dat
ook het geval met de andere deelnemers?

De weergoden waren ons niet vriendelijk gestemd; het waaide en het goot soms
van de regen.

Het voorspelde dan ook een zware rally te worden.

We startten in het mooie Friesland en wel in Holwerd (waar de boot naar
Ameland vertrekt) en zouden dwars door Nederland in Zuid-Limburg finishen.
Via pittige slimme kaartlees systemen, ja zelfs Russische stafkaarten werden
in de strijd gegooid, kwamen we door diverse provincies voor een ‘supper’in
Weerseloo waar ene Billy met zijn wichtje de scepter zwaait. Na de inwendige
mens gevuld te hebben ging het zuidwaarts via Didam en weet ik nog meer
gehuchten, plaatsen en steden.

Het bleef maar regenen en de wind werd gedurende de avond steeds feller.

De Healey ploegde maar door onverharde, super gladde paadjes en de
bestuurders zoals ik, genoten met volle teugen. Diepe kuilen lieten ons
waarschuwen dat deze rally niet voor knapen was!.

De tweede stop, ’s nachts, was bij een tankstation. Daar kregen de rijders
een uur rust.

Ook hier werd weer door o.a. Cees (de sponsor man) met broodjes rond gegaan.
Zelfs Bart den Hartog, bekend en berucht navigator, ontpopte zich als een
ware cuisinee om rond te gaan met “oma’s”cake. Zelf gebakken Bart?

Rinus Sinke was ook in de cuisine (lees schaftwagen) te vinden met worstjes
die op de plaat van het koffiezet apparaatje werden verwarmd. Nou op dat
moment waren ze heeeeerlijk. Na 15 minuten, en ik denk dat ik niet de enige
ben geweest, begon mijn maag te krimpen, uit te zetten en andere nare dingen
te doen waar ik 2 uur later NOG last van had. Bedankt nog Rinus. Maar er
zijn andere middelen hoor om je concurrenten te ‘pleasen’.

De Hermandad kwam ook nog een kijkje nemen omdat ze dachten met straat
racers te maken te hebben. Alle officiële vergunningen werden getoond en de
karavaan mocht weer verder.

Zo vroeg in de ochtend, de finish in zicht, was het met onze equipe 31 BIJNA
gedaan.

In een moment van onachtzaamheid en de rechter zware voet van de chauffeur
te lang op het gaspedaal te hebben gehad, maakten we een geweldige uitstap
op een spek en spek glad modderpad van wel 20 meter het weiland in. Was er
een greppel dan kon je echt naar huis wandelen, maar wonder boven wonder
gleden we alleen maar over het gras en maakte een pirouetje en voordat de
navigator het wist stonden we alweer in de rijrichting. “wat is er Harry”
hoorde ik nog net.. Oh, ik ontweek een haas ..

Hij moest eens weten. Een uur voor de finish vertelde Wim Aalders, mijn
navigator, dat we in tijdnood kwamen en we de ‘short cut’gingen doen. Nou
hij de cut en ik moest blazen..

Dat heb ik geweten. Beetje te hard maar wel veilig gereden. Samen met de
broertjes Hemke gescheurd door het mergelland. Ik denk dat de plaatselijke
bevolking het NOG over die Datsun Z heeft met de rare achterlichten. Was
geweldig, hè Herman! Ik heb Piet Hemke nog nooit zo wit gezien.

Bij aankomst in Epen, finishplaats, stond er voor de KERELS met
stoppelbaardjes die de finish gehaald hadden een heerlijk ontbijt klaar.

Rest mij mijn navigator te bedanken die het klaar heeft gespeeld om ons naar
de 1ste plaats te loodsen.

Bij de prijsuitreiking kreeg iedere KEREL, die de barre tocht volbracht had
een aandenken met het woord “VOLBRACHT”erop. Daarna is ieders weg weer
gegaan met de wetenschap een echte Nacht rally gereden te hebben!!!

Jetze, Mark, Eric maar ook Roelie. Chapeau. Nederland heeft er weer aardig
wat KERELS bij

Tot volgend jaar

Harry Rupert

P.S. ook dank aan mijn Healey 3000 die niet alleen deze barre tocht
volbracht maar ons ook op de eerste plaats van de SLS rally 2010 in
Scheveningen bracht!