Glazen stad rit 2009

De Glazen Stad rit 2009

Dankzij de nimmer aflatende inzet van Wim Vellekoop, wiens eer het te na was om een bestaande rit in te zetten voor de Glazen Stad Rit en die dus in erg korte tijd een prima ritje bedacht, is onze eerste clubrit afgelopen woensdag met veel succes verreden. Er deden toch weer 25 equipes mee, één minder dan het aantal inschrijvingen.

Hoewel wij tijdig op hadden gegeven hoeveel eters men mocht verwachten, werd de keuken kennelijk toch verrast door het grote aantal bestellingen. Helaas moesten enkele leden erg lang wachten op hun bestelde maaltijd, maar uiteindelijk heeft ieder toch iets kunnen eten.

De eerste equipe werd om 19.15 uur afgevlagd. De laatste equipe kwam, door het drukke verkeer opgehouden, wat later aan en vertrok om 19.45 uur. Bij het vertrek was er voor de deelnemers aan de sportklasse nog een aardige verrassing, een aanvulling op het reglement die ze bij vertrek kregen uitgereikt met daarop het reglement voor een fishbone. Aan vrijwel het einde van de route lag er een mooi industrieterrein en de uitzetters konden het toch niet laten daar een visgraat uit te zetten. Uiteindelijk bleek die overigens voor de uitslag bepalend te zijn.

En dan komt voor de uitzetters het aardige deel van de avond, we hebben dan tijd even de route op te gaan. Er waren eigenlijk drie wat ingewikkelder situaties en daar gaan je als uitzetter natuurlijk lekker staan om te kijken. Er bleken vele alternatieve oplossingen te worden gevonden voor het kaartleesprobleem. Uiteraard rekenden wij er maar één goed. Gelukkig zag ik een enkele auto ook weer terugkeren op zijn schreven. Ook was er een fraaie Jaguar, die geruime tijd midden op het kruispunt stil bleef staan om te bepalen waar ze nu eens heen zouden gaan. Leverde wel een scherpe foto op maar ik adviseer deelnemers toch om echt uit de weg te gaan staan als je moet overleggen en nadenken.

Ook kwamen diverse equipes in tijdnood, een situatie die zich ook in een wedstrijdrally kan voordoen. Zorg er dan voor de tijdschade beperkt te houden. Bij onze ritten kost een gemiste controle 10 minuten, dus als je langer dan 10 minuten zoekt naar een controle dan heb je toch nog straf opgelopen als je die vind. Soms is het dan verstandig de schade voor lief te nemen en de tijdstraf te beperken. Deze rit was ongeveer 80 km en door mij gereden in 1 uur 30 dus de beschikbare tijd van 2 uur 15 was ruim bemeten.

De visgraat blijft altijd weer in de keel steken van menig equipe. Kwestie van vooral niet te hard rijden (anders mis je die bordjes) en iedere situatie afschrappen, zodat je weet waar je bent gebleven. Dan mag het niet al te moeilijk zijn om hem te rijden. Ik zag enkele equipes met gezwinde spoed rondgaan (zij waren ook ruim binnen hun tijd binnen) maar die verspeelden wel de winst door een bordje niet te zien. Dat werd tweemaal aangedaan en dus 200 strafpunten, jammer want dat was ook het verschil met de nummer één, die dit bordje als een van de weinigen wel hadden gezien.

Na aankomst bleef iedereen nog gezellig nakletsen met een al dan niet alcoholische versnapering. Het was erg gezellig zoals u op de foto kunt zien.

Na het succes =van deze eerste rit vraag ik al weer uw aandacht voor onze Midzomerrit op 17-6-2009 met als uitzetters Wim Vellekoop en Wim Aalders, die ieder jaar weer een uitdagende rit weten te verzinnen. Ze zijn al bezig met hun geheime voorbereidingen!

Ed Bijster


Uitzettersperikelen

Een week of drie geleden werd ik totaal onverwachts overvallen met de vraag of ik in het kader van de Bollenrit eventueel nog wat grappen en grollen wist, afkomstig van ritten die ik in het verleden had gebruikt , nu wil echter het geval dat ik die ritgrappen meestal probeer te bewaren voor de Midzomerrit en dat 90 % van de door mij uitgezette ritten verreden worden op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden. Het leek ,ik zeg leek , of de vervangende uitzetter van de Bollenrit een probleempje had, maar zoals u allen weet, problemen bestaan niet , uitdagingen wel.

Op de eilanden kan je geen Bollenrit uitzetten en in de Bollenstreek geen Haringrit, dus het alternatief was om tussen de twee uitzetgebieden te gaan puzzelen. De Glazen Stad Rit. Met 6 getekende pijlen op een stuk kaart en wel allebei het idee dat de we met deze rit ondanks de tijdsdruk toch een leuke en enigszins kwalitatieve rit moesten neerzetten , dit vind en vond ik toch wel aan onze stand verplicht, gingen wij op zaterdagochtend het veldwerk doen.

Voor Ed en mij lekker dicht bij huis en we konden de wegsituaties volgens ons al geheel uit het hoofd. Dat hadden we dus goed bedacht, na de 4e wegsituatie waren wij echter tot ontdekking gekomen dat wegen waar we nog keurig over heen reden al minstens 5 jaar verboden toegang waren, tenzij je bestemmingsverkeer was. Een kniesoor die daar op let. Gelukkig heeft Ed een scherp oog, als om de kortste route gaat en daar heb ik dankbaar gebruik van kunnen maken om de ruwe lijnen op de kaart verder uit te zetten. Een nadeel van het Westland en dan vooral het gebied waarin wij vertoefden is dat er weinig of geen op- en afritjes bij dijken zijn,waar uitzetters altijd dankbaar gebruik van kunnen maken. Een voor mij totaal nieuwe weg tussen de kassen door bij pijl 4 en de afgesloten weg bij pijl 5 (sportklasse) gaven ons wat ruimte om wat omrij constructies te maken, waar we zelf ook bijna de tel kwijt raakten hoeveel keer je nu de stempel L moest hebben. Als we er niet waren uitgekomen dan had ik voorgesteld om met een dobbelsteen te gooien, om te bepalen hoeveel keer je hem moest hebben. Stiekem zat ik al te gnuiven toe Ed voorstelde om een stukje provinciale weg te pakken na 300 meter links af te gaan en direct weer links om controle E neer te zetten, dat kon niet, en dat ging niet ,want dat is volgens mij een fietspad . Het was geen fietspad Moest ik hem weer gelijk geven, en dat is heus niet leuk voor mij. Bij een kanaal met bruggetjes en voldoende af- en aanvoerwegen kan je gelukkig een aantal situaties creëren waarbij je toch redelijk je hoofd er bij moet houden want voor je weet , rij je toch tegengesteld een brug over of je rijdt aan de verkeerde kant van het water. Tijd om weer richting Vlaardingen te gaan blijven opletten dat zowel de kortste als meegaande route blijft rijden. In Vlaardingen opperde Ed het idee om een visgraat te rijden in de industriepolder. De visgraat werd keurig achterop de kaart getekend en de rit was wat betreft het veldwerk klaar . Later in de avond de pijlen en wegen op de juiste manier op de kaart gezet om daarna de kaart ,die we gebruikt hadden door de papierversnipperaar te gooien . U raadt het al, ondergetekende is ongeveer een uurtje bezig geweest om de visgraat weer te vinden en te herstellen. Wat mij betreft ik was er klaar mee.

Toch hoop ik dat wij u een plezierige rit hebben kunnen voorschotelen. Wat mij persoonlijk betreft vond ik het leuk, om een rit met Ed te maken. De Midzomerrit doe ik weer met Wim A. Maar mocht er een vervolg zijn op de Glazen stad rit dan ben ik van de partij.

P.S. Zou u zelf ook eens een rit willen uitzetten ,maar weet u niet hoe dat helemaal in z n werk gaat , schroom niet vraag gewoon om wat hulp hoe je daar mee start, het hoeft allemaal niet gelijk een 5 sterren rit te wezen, je leert er zelf een hoop van en het geeft voldoening als er na een rit een applaus wordt gegeven voor een leuke rit.

Wim Vellekoop