Een Rohac debutant in de SLS (door Wim Aalders)
De SLS begon voor mij 2,5 week voordat deze werd verreden. Van clublid Ed Bijster, ontving ik een email of ik belangstelling had om bij hem in te stappen om de SLS te rijden. Ed rijdt normaliter deze rally met zijn zoon, maar zoonlief kon geen vrij krijgen. Gelukkig werk ik bij Achmea, die zeggen mensen te ontzorgen, dus vrij krijgen was voor mij geen probleem. Helaas heeft mijn eigen Daf 55 Marathon geen FIVA kaart, dus werd er gereden met Ed zijn BMW.
Anderhalve week voor de rit hebben we de BMW van Ed in Alphen aan de Rijn opgehaald, zodat ik naar de keuring kon. Inmiddels had Ed aangegeven dat ik zou gaan rijden. Tijdens de rit naar huis gleden mijn schoenen continue van de pedalen, ook het stuur wilde steeds uit de handjes glippen, help !! Thuis gekomen heb ik andere schoenen aangedaan en het pedaalprobleem was opgelost, nu dat gladde stuur nog. Ooit heb ik iemand voor vrouw uitgemaakt omdat hij met handschoenen een auto bestuurde, bij deze mijn excuses, er zijn dus autohandschoenen aangeschaft, waarmee ook het gladde stuurprobleem was opgelost.
Eerlijk gezegd was ik na de invitatie helemaal in de wolken, voor mij was het toch een soort jongensdroom. Een paar dagen voor de rally ga je wat praktischer denken, 4 dagen van huis met een vreemde ? (we kende elkaar wel, maar eigenlijk ook weer niet), 3 dagen opgesloten in een stuk blik ?, sportklasse ? (alleen nog maar eendaagse ritten in de toerklasse meegedaan), rijden ? (normaliter navigeer ik), vreemde auto ?, gaat dit eigenlijk wel leuk worden ????
Op donderdag heb ik Ed opgehaald en zijn we naar Papendal gereden. Dan ga je de spanning echt voelen.. We bespraken onderweg ons doel, ik vond het meerijden al fantastisch, maar met die olympische gedachte had Ed niet veel, klassement rijden en dan ergens bij de eerste 20. We hebben een realistisch compromis kunnen sluiten, een plaats in het fictieve linker rijtje, plaats 28.
De proloog werd donderdagavond verreden op het terrein van Papendal, het betrof een regulariteit, %u201Cgoed%u201D voor mijn zelfvertrouwen, want dat had ik nog nooit gereden. De start ging goed, tussen dat zenuwachtige gedoe voor zo%u2019n rally heb ik de auto gelukkig op tijd bij de start gekregen. Na het instappen van Ed begon het echt, terwijl we weg reden stond ik stijf van de adrenaline. Gelukkig de eerste instructie van Ed volgde ik goed op, T-splitsting links, de rest volgde als een film, misschien een beetje te veel als film want pardoes zijn we een bemande controle voorbij gereden. Volgens Ed was het niet zijn avond 2 keer had hij mij de verkeerde kant opgestuurd, maar de schade bleef gelukkig beperkt tot 100 strafseconden. Na een paar biertjes in het hotel zijn
we gaan slapen, het slapen lukte mij door alle indrukken niet echt (het kwam dus niet door Ed zijn gesnurk) maar zoals mijn vader altijd zegt, slaap je niet dan rust je toch.
De vrijdag ging het echt beginnen, lekker rijden. Halverwege het eerste traject gaf Ed aan dat dit niet de toerklasse was maar de sportklasse, dus harder rijden. Tevens onderweg een spoedcursus
BMW rijden gekregen, hier gas geven, daar remmen, schakelen, en op de juiste wijze insturen.
Gedurende het eerste traject was te merken dat we nog aan elkaar moesten wennen, en helaas hebben we in de ochtend door een instinker erg veel laten liggen (plaats 38). Het middagtraject ging een stuk beter, je gaat elkaar dan beter begrijpen en ik kon het tempo ook beter hoog houden.
Het resulteerde in een stijging in het klassement naar de 23e plaats.
De zaterdag waren we door ons lage startnummer bijna de laatste die van start gingen, in de trajecten overdag maakte maar weinig equipes veel fouten, net zo als wij. Ed begon ook meer te genieten, van mijn door hem geïnstrueerde rijstijl, waarbij het accent op hard rijden lag. Hij miste alleen nog een beetje het rijden met een groot hart, maar dat kan je ook niet verwachten van een schade-expert die dagelijks de gevolge daarvan ziet, en beoordeeld. Het hard rijden op het circuit Colmarberg heb ik op mijn verzoek dan ook aan Ed overgelaten, een goede keus, de bogey tijd werd ruim gehaald, en Ed stond goed strak om te scoren in het avond/nachttraject. Het avond/nachttraject ging echt top, mijn rijtempo ging wel iets naar beneden maar we haalde alles ruim binnen de tijd, mede door goed navigatiewerk van Ed. Na de lange zaterdag waren we weer gestegen, 19e plaats. Het bier smaakte goed.
De laatste dag, stond in het teken van onze plek continueren, en misschien een paar plekjes te stijgen. We waren nu aardig ingespeeld dus dat moest lukken. Maar helaas het ging mis, bij elk traject misten we controles. Tevens liepen we 130 seconden straftijd op, terwijl ik nu met mijn nieuw opgedane rijervaringen het tempo toch echt goed hoog kon houden. Tot het laatst bleef er strijd in het klassement. Na een afsluitende rondje op Duindigt waar Ed zich wederom achter het stuur heeft uitgeleefd, finishte we op de boulevard van Scheveningen. Ondanks de mindere laatste dag werden we 21e in de eindstand en hadden we ons voorafgestelde doel bereikt.
Kort samengevat was het voor mij een vreselijk mooie ervaring, die ik aan de hand van Ed heb mogen ervaren, het was in alle opzichte een mooie leerschool. Mijn kijk op historisch rallyrijden heb ik in een paar dagen wel moeten bijstellen, het is een sport op hoog niveau. De sportklasse rijden in de SLS is wel iets anders dan de toerklasse in de Gelderland winnen.
Met Ed heb ik heerlijk gelachen, gebaald, gejuicht, bier gedronken, gescholden maar dat dan niet tegen elkaar, de sfeer was top. ED BEDANKT !
|