De rally kende twee uitzetters, waarbij Hans Brinkman tot en met vrijdagmiddag uitzette en de rest door Peter Rovers werd gedaan. Bij de lunch op woensdag was mijn uitlaat al gescheurd en de Tinga boys hebben de achterpijp vastgezet met staaldraad, zodat hij niet kon vallen. Bij aankomst in Oostende was de techniek nog niet binnen, dus (goed) gegeten en gestart met de avondrit. Waar de dagrit nog ging, lukte het tijdschema in de stromende regen rond Oostende totaal niet meer. Wij hebben op gegeven moment afgesneden om op tijd binnen te zijn. Vervolgens werd de avondrit na TC 17 geneutraliseerd, omdat vrijwel alle equipes die nog tijdig hadden gehaald. Die avond hebben de Tingaboys mijn uitlaat “definitief” gerepareerd met een reparatie stuk van Kwik Fit.
Op donderdag een bizarre dag beleefd, de wildste rallydag in 17 jaar. Slecht weer zorgde voor spekgladde wegen op het bekende Belgische asfalt. Het tijdschema was waarschijnlijk op een droge weg al niet te halen. Alleen de echt aller snelste equipes wisten de schade beperkt te houden, want ook de route was lastig op een 1:100.000 Michelinkaart. Wij zijn op een gegeven moment gaan afsnijden naar de lunch en kwamen daar zo laat aan dat we meteen door mochten. Ter compensatie had de organisatie besloten dat alle TC posten voor de middag gewone RC’s werden. Wij kwamen na een rit op de grens van wat ik als rijder kan en durf meer dan een uur te laat binnen, maar dat leverde dus geen problemen op qua strafpunten. Erg goed hotel maar wel extreem duur, ook voor de drankjes in de bar.
Vrijdagochtend verviel geheel om opnieuw problemen met het tijdschema te voorkomen en dus niet omdat de vergunningen ontbraken. Een moeilijke maar wel goede beslissing van de organisatie. We reden dus vrij naar de lunchlocatie. vandaar startte de volgende uitzetter, Peter Rovers. Het werd er niet makkelijker op maar wel haalbaar. Wij liepen weer tijdstraf op doordat vrijwel iedereen en dus ook wij moeite hadden om op de juiste manier überhaupt weg te komen van de startlokatie. En kort na de start werden we door een ongelukkige samenloop van de bekende rally omstandigheden hard geraakt door equipe 19, waarbij ik zeker aardig in de schuld bijdroeg helaas. Misschien voortaan toch maar navigeren. Maar de achterstand hebben we later weer in kunnen halen, ondanks de natte wegen. En het laatste traject met twee heuvelkimmen in zuid Limburg was een kolfje naar mijn hand, na een blik op de kaart hoefde mijn navigator mij niet te helpen en reed ik het hele traject zonder problemen uit, Ik ken de omgeving daar dan ook alsof het mijn home base is.
na nog een beroep op de Tingaboys te hebben gedaan, die de uitlaat nu echt vast konden zetten met een lasapparaat (bedankt jongens!) na een goede maaltijd en prima bar kort het goede bed in. Zaterdag bracht ons een fraaie rit met echt nog flinke uitdagingen voor rijder, navigator en auto. Bij een prachtig proefje op een rallycross circuit nog wel even aan de auto gesleuteld. Dan is het toch leuk dat je spullen bij je hebt en er ook iets mee kunt al ben ik geen volleerd monteur. Op het circuit ging het als een scheermes, mooi driftend de bochten om tot de laatste bocht waar mijn gas op een cruciaal moment volgas bleef hangen waardoor we er af gingen zo de grindbak in. Gelukkig kwam ik er weer op eigen kracht uit maar het leverde wel weer de nodige strafpunten op.
Mijn navigator is al met al heel goed bezig geweest met als resultaat een zevende plek, heeft weer meer ervaring op kunnen doen met Michelin 1:100.000 en de laatste trajecten zaten ook qua tijd beter in elkaar dan de stukken van Hans Brinkman. Jammer Hans, je verdient een heel erg groot compliment voor een briljante route, maar voortaan beter letten op de haalbaarheid voor de gemiddelde equipe, want het meer dan asociale scheuren dat nu nodig was is iets waar de hele rallywereld ons nu net van wil laten afkikken. Maar misschien was het ook iets te ambitieus om van Oostende op één dag helemaal naar Luxemburg te rijden via een rallyroute!!!
Was het zijn geld waard? Zelf mocht ik starten op de startplek van een sponsorequipe die zelf verhinderd was, dus dat was een meer dan prachtig cadeau, maar ik voelde de pijn van het hoge inschrijfgeld dus ook niet. Alleen de hotel overnachtingen kosten mijns inziens al een vermogen. Iets minder luxe hotels waar ons biertje nog betaalbaar is, zijn voor de doorsnee equipe goed genoeg.
Punten ter verbetering: 1/ Hou de site up to date zodat daar ook in de aanloop regelmatig iets nieuws te beleven valt. 2/ Als je teams laat inschrijven, publiceer dan tijdens de rally ook de uitslagen, ook op de site. 3/ De tijd tussen finish en prijsuitreiking duurde iets te lang met ook door het weer een verblijf in een weinig inspirerende omgeving maar het slotdiner was top. 4/ Haal een paar honderd van het inschrijfgeld af en kies voor iets minder dure hotels. Complimenten: Het te strakke tijdschema was ondanks controle door anderen toch nog onverwacht en dat mag eigenlijk niet gebeuren. Maar zoals daar vervolgens adequaat en snel op werd gereageerd maakte wel weer iets goed.
Tot slot, mijn auto is altijd top geprepareerd, waarbij kosten nog moeite worden gespaard. Desondanks heb ik veel technisch malheur gehad, mede door de hoge snelheden ook op onverhard, waar deze oude beestjes echt onder te lijden hebben. Met dan aan de Tingaboys hebben we de finish toch gehaald.
Zou ik volgend jaar weer meedoen? De HRO heeft ook wel eens een rally opgeleverd die eigenlijk niet deugde. Het jaar er op was een van de allerbeste SLS rallies ooit. Dus als ik het mij zou kunnen veroorloven zou ik wel gaan denk ik. Dan helpt het wel als de organisatie kiest voor een iets lager inschrijfgeld en komen er misschien ook meer inschrijvingen. Nu ga ik mij vast verheugen op de Classic Dutch.