Verslag 11e Rally van de Grensstreek, 17/18 april 2010

De Rally van de Grensstreek vond dit jaar voor de 2e maal plaats in zijn nieuwe vorm, onder regie van Mark Schmidt en Eric Klunder. Vorig jaar hebben wij ook deelgenomen. Dat is ons erg goed bevallen en we hebben dan ook al vroeg besloten om weer mee te doen. De rally wordt in een prachtig gebied verreden en is een goede opwarmer voor de aanstaande Tulpenrally. Het was ons bijgebleven dat de rally toen erg snel en niet gemakkelijk was, met een prachtige uitvalsbasis: Priorij Corsendonk in Oud-Turnhout. Net over de Belgische grens is dit een prachtig landgoed waar het goed toeven is, met een biertje tussen alle opgestelde bolides.

De organisatie van de Tulpenrallye en de Rally van de Grensstreek hadden het mogelijk gemaakt voor deelnemers van beide rally’s om eerst te keuren en daarna van start te gaan vanuit Oud-Turnhout. Wij hebben hier dankbaar gebruik van gemaakt en konden dan ook van start in onze verse Tulpenrallye outfit.

Het deelnemersveld is anders dan bij veel andere rally’s die meetellen voor het Nederlands kampioenschap. Voor ons relatief weinig bekende gezichten, veel van de cracks pakken waarschijnlijk nog even hun rust voor van start te gaan in de Tulpenrallye.

Toch kan met een veld van 85 equipes gezegd worden dat de rally nog steeds populair is.

Er werden in totaal 4 secties gereden, verdeeld over beide dagen. De start en finish was steeds op de Priorij. Voor de start werd ons duidelijk gemaakt door de uitzetter dat het belangrijker was de juiste route te rijden dan voor minuten te knokken. Een controle missen kost 50 punten, een minuut slechts 1 punt. Het gevolg hiervan is dat wij een stuk meer ontspannen in de auto zaten dan in andere evenementen. Even zoeken naar een bordje kan zonder dat het je veel kost en het gevoel van met samengeknepen billen naar een TC toe rijden met een doortikkende strafpuntenklok heb ik ook niet gemist. Je moet wel degelijk doorrijden om niet te veel tijd te verliezen, maar de stress is gewoonweg wat lager en het voorkomt de bekende scheurpartijen. Het was prachtig weer, volgens de uitzetters is dat al de 11e keer voor deze rally. Logisch gevolg is dat iedereen op alle mogelijke manieren begint te recreëren en dat je dus op moet passen voor fietsers en wandelaars onder de banden. Gelukkig voerde de rally ons over zo ongelofelijk veel onverharde wegen, soms leken het wel tankbanen, dat zelfs de meest fanatieke mountainbikers zich daar niet aan waagden. Naast de zandpaden zat er toch ook wel een aanzienlijk deel door de bebouwde kom in, begrijpelijk als je naar de dichte bebouwing van het gebied kijkt maar leuk is het niet.

De moeilijkheid van de rally zit niet zozeer in het maken van moeilijke constructies, maar meer in de kwaliteit van de kaarten en het zoeken naar afwijkingen tussen de kaart en de werkelijkheid. Er werd wisselend gereden op Belgische 1:100.000 kaarten en Nederlandse ANWB kaarten, opgeblazen naar 1:70.000. Hoofdrekenen dus voor de fanatieke meter. Er waren ook wat bijzondere kaartleessystemen, wat te denken van Pinball en ingetekende rechterbermlijn? Het eerstgenoemde stond overigens helemaal niet in het reglement, dat is iets waar deelnemers die voor het eerst aan deze rally deelnemen sowieso aan moeten wennen. De uitzetters nemen het reglement gewoon niet echt serieus. Zo moet je soms naar een pijl rijden waar geen kaartweg naar toe leidt, of over een enkele stippelweg waar het reglement ons toch zegt dat een weg tenminste twee bermlijnen moet hebben. Het mag de pret absoluut niet drukken, maar het is een drama als je dit niet weet en consequent het reglement toepast. Op zaterdag was er ook een spectaculaire regularity over een zandpad, waarbij je van te voren wel kon zien aankomen dat het gemiddelde van 46 km moeilijk te halen zou zijn, ook gezien de korte afstand. Tot onze grote verrassing stond er vlak voor het einde een zelfstempelaar opgesteld. Hard remmen, snel stempelen en vol gas weer weg; prachtig! De test van zondag was een oude bekende van vorig jaar maar daarom niet minder leuk, het zandpad was door de 72 auto’s voor ons al aardig omgeploegd, Dakar was er niets bij.

Aan het eind van de rally werd mij gevraagd of ik deze rally NK waardig vind. Na enig nadenken wil ik daar graag ja op zeggen, maar niet in de huidige vorm. Ik ben bang dat als het reglement zo vrij gehanteerd wordt door de uitzetter de discussies eindeloos zullen zijn, zeker als alle cracks zich inschrijven en dat zou zonde zijn van dit mooie evenement. De basisingrediënten van route, verzorging, sfeer en startlocatie zijn in ieder geval dik in orde, wij hebben ons goed vermaakt en zijn volgend jaar graag weer van de partij.

Maurits Verhoeff

escort mudanya escort alanya escort tekirdağ escort denizli trabzon escort